Producenci samochodów używanych w branży logistycznej chętnie stosują aluminium w konstrukcjach karoserii oraz podwozi. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko plastyczność tego metalu, to rozwiązanie może się wydawać dość niepewne. Zwłaszcza, gdy pomyślimy o znacznych tonażach towarów. Tymczasem, jak się okazuje, nawet narożne słupki, odpowiedzialne za nośność kontenerów transportowych, mogą być wykonane z aluminium i nie tracić na swoich właściwościach. Kluczowe jest zastosowaniu odpowiedniego stopu aluminium.

Elementy stalowe zastępuje się aluminium głównie po to, by w transporcie towarowym obniżyć masę kontenera. Identyczne elementy konstrukcyjne, ale wykonane ze stali potrafią być nawet o 40 procent cięższe. Kiedy tonaż jest ważnym parametrem przekładającym się na czas, ale i koszty transportu, aluminium staje się materiałem wręcz wymarzonym nadspodziewanie ekonomicznym.

Niska waga konstrukcji aluminiowych jest bezcenna w sytuacji, gdy kontener służy do przewozu narażonego na uszkodzenia mechaniczne towaru. Stelaż aluminiowy wpływa na jego większe uporządkowanie bez dużego zwiększania obciążenia ładunku. W efekcie można oszczędzić  tonaż i przeznaczyć go na wypełnienie przestrzeni pomiędzy transportowanymi elementami nawzajem oraz obudową kontenera.

Aluminium ma też tę przewagę, że cechuje je wyższa odporność na korozję wywołana warunkami atmosferycznymi. Stal źle znosi wpływ deszczu i śniegu, z kolei aluminium  zacznie korodować tylko wówczas, gdy nieprzyjazne warunki występują w połączeniu z solą. W transporcie drogowym czy morskim ograniczenie jej wpływu jest niemożliwe, dlatego producenci elementów aluminiowych pokrywają produkty odpowiednimi powłokami zabezpieczającymi przed korozją.

Jeśli spojrzeć na standardowy kontener w transporcie drogowym, to niemal wszystkie elementy mogą być wykonane z aluminium.  Choć w transporcie morskim obowiązują przepisy wykluczające wykorzystanie do produkcji ram oraz słupków kontenerów, innych materiałów niż stal, to przez wzgląd na dążenie do obniżenia kosztów transportu przez redukcję wagi kontenerów, aluminium coraz częściej jest używane w budowie ich ścian, dachów, podłóg – we wszystkich typach transportu towarowego.

Każdy kierowca czy spedytor przewożący gabarytowe transporty ceni sobie szczególnie rozwiązania, które poprawiają codzienną ergonomię, komfort pracy, a także dają gwarancję przewozu ładunku w możliwie bezpiecznych warunkach. Dobrze zaprojektowane, wytrzymałe kontenery z aluminium są do tego wręcz stworzone.