Cały proces produkcji powstawania pociągu zaczyna się w hali spawalniczej, gdzie spawane jest aluminium. Tu powstaje szkielet pociągu, czyli m.in. konstrukcja dachu oraz ścian przyszłego wagonu. Firma produkująca wagony otrzymuje od dostawcy materiałów profile aluminiowe, które trafiają do fabryki w zestawach. Są one praktycznie gotowe do użytku, pozostaje je tylko przeczyścić. Surowe aluminium samoczynnie pokrywa się warstwą ochronną tlenku, co przeciwdziała dalszemu utlenianiu, czyli korozji. Przed spawaniem tlenek należy usunąć, co robi się chemicznie i mechanicznie.

Następnie oczyszczone profile trafiają do półautomatycznej maszyny spawającej. Po zakończeniu procesu spawania, powstający element konstrukcji pociągu jest obracany, w celu zespawania z drugiej strony. Zespawane aluminiowe elementy trafiają do obrabiarki. Tak aluminiowe komponenty nabierają kształtów. Głowica obrabiająca z bardzo dużą dokładnością wycina miejsca na okna, drzwi i pozostałe otwory. Obrobione komponenty transportowane są do tzw. „katedry”. Tutaj powstaje konstrukcja wagonu. Na pierwszy ogień idzie podwozie, które jest dokładnie poziomowane i bazowane. Podwozie wykonuje się ze stali konstrukcyjnej niskostopowej, czyli stali, w której obok węgla występują w niewielkich ilościach inne dodatki stopowe (do 1%), o dobrych właściwościach spawalniczych i antykorozyjnych. Kolejno mocowane są ściany boczne, a także przednia i tylna, a na końcu dach. Nadwozia bywają szalowane deskami drewnianymi, blachą lub sklejką. Dachy są kryte blachą. Następnie pomalowane wagony trafiają z lakierni do hal montażowych. W pomalowanym, pustym wagonie, w pierwszej kolejności instalowane są izolacja oraz systemy przeciwpożarowe.

W kolejnym etapie wykańczanego produktu montuje się sufit. W przeszłości montaż ten sprawiał wiele problemów, gdyż cała konstrukcja waży trzy tony. Dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej. Przygotowywany oddzielnie sufit jest transportowany na miejsce montażu jako stawiany moduł, na tzw. „sankach”. Na nich wjeżdża do wagonu, gdzie jest poszerzany i hydraulicznie podnoszony do góry.

Na kolejnym stanowisku montuje się okna, drzwi oraz część wyposażenia wnętrza wagonu. W przypadku składów przystosowanych do poruszania się z prędkością 200 km/h stosuje się technologię wklejania okna od środka, co jest gwarantem na zwiększone bezpieczeństwo. Metoda montażu drzwi również zależna jest od tego, jaki pociąg będzie budowany oraz z jaką prędkością będzie się poruszał podczas eksploatacji.

Jak więc widać, cały proces produkcji pociągu wymaga ogromnej ilości materiałów i pracy. Każdy z nich na innym etapie stanowi kluczowy wkład do konstrukcji, która ma następnie zapewnić pasażerom wygodę i bezpieczeństwo. Warto o tym pamiętać, gdy ruszamy w drogę.